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[14-15주차] DBT Principles in Action: CHAPTER 14 Skills and Skills Training

by 오송인 2022. 5. 7.
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INTRO

  • 기술 습득: The first step in skills training is skill acquisition, brought about through instruction and modeling.
    • And we quickly recognized that in addition to instructing the patients, we had to model the skills. We had to show them how to do the skills, or for the skills that are more internal (e.g., mindfulness skills), we had to “talk through” the practice of them.
    • We watched segments of popular films in which the skills were used, or not. This was not a “seminar” about DBT skills, it was a coaching session punctuated with watching films and modeling the skills ourselves.
    • It helped when we tried the skills ourselves, applying them to our personal and professional lives.
    • 환자들은 모르는 상태에서 리더들이 가짜 언쟁을 벌임으로써 환자들의 주의를 사로잡고 모듈 학습에 적극적으로 참여시킨 예
  • 기술 강화: The second step in skills training is skills strengthening, which comes about through behavioral rehearsal (practice) with specific feedback and coaching.
    • 실제로 환자의 삶에서 적용해보고 어려움이 있다면 피드백 및 코칭함.
  • 기술 일반화: The third step of skills training is skills generalization, the process of applying new skills to all relevant life contexts. It comes about through generalization programming, followed by practice and coaching in the relevant environments.
  • 필요로 하지 않으면 배울 수 없음. 배워도 잘 이해할 수 없었던 어떤 진단을, 해당 진단에 부합하는 환자를 보고서야 다시 교재 살펴보고 온전히 이해할 수 있었던 저자 자신의 사례.
  • 정서조절 전략을 가르치기 위해 자신이 가장 두려워하는 행동을 몇 백 명의 관중 앞에서 한 사례.😅
    • 치료자 자신도 스스로의 삶에서 행동 변화를 직접 해본 경험이 있어야 하고, 이렇게 해본 것을 가르칠 때 환자의 attention을 사로잡을 수 있고, 환자 스스로가 행동 변화의 필요성을 느끼도록 할 수 있다는 의미로 이해함.

THE PATH TO A LIFE WORTH LIVING IS PAVED WITH SKILLS

  • To build a life worth living takes place in steps, and each step involves behavioral changes. Behavioral change results from the replacement of maladaptive behaviors by skillful behaviors.
  • 일곱 가지 기술 분류
    • To solve the problem requires problem-solving skills, often from the interpersonal effectiveness skills.
    • To change one’s emotional response requires emotion regulation skills.
    • To tolerate distress more effectively requires distress tolerance skills.
    • To stay miserable involves the continued use of maladaptive behaviors rather than replacement with skills.
    • Skills training is one of four change procedures in DBT, the other three being cognitive modification, exposure, and contingency procedures.
  • DBT 개입의 다른 다섯 가지 분류
    • (1) By enhancing capabilities, we increase patients’ skillful behaviors. (2) By generalizing skills to patients’ natural environments, we add interventions to promote the use of skills in relevant contexts. (3) By improving patients’ motivation, we increase their motivation to use the skills. (4) By structuring patients’ environments, we find ways to ensure that their use of skills is reinforced there. (5) And by enhancing therapists’ motivation and capabilities, we are increasing their set of skills for maintaining motivation and doing therapy correctly—which, in turn, eventuates in increasing the skill sets of patients.

SKILLS ARE COMPLICATED

  • 하나의 스킬을 배우기 위해 여러 세부 스킬을 익혀야 할 수 있음.
  • 세부 스킬 코칭 위해서는 환자가 어떻게 하는지 잘 보고 들을 수 있어야 함. 그리고 나서 행동의 작은 단위로 쪼개서 구체적으로 코칭함.
  • 배운 것을 일반화할 때도 근면함이 요구됨.(집단 구성원들이 한 환자의 바리스타 적응을 돕기 위해 2주 동안 2-3시간에 한 번꼴로 매장을 방문한 사례)

SKILLS, LINKS, AND THE BEHAVIORAL CHAIN

  • 부정적인 정서와 행동을 야기하는 부정적인 생각을 알아차리고, 기존의 오래된 패턴대로 행동하기보다 비판단적으로 자신의 부정적 생각을 지켜보는 기술을 환자-치료자 상호작용 맥락 안에서 연습하게 된 환자의 사례.
  • 행동 사슬의 어디에 어떻게 기술을 끼워 넣음으로써 부정적 연쇄고리를 차단할 것인지 파악해야 함.
  • 이를 위해서는 치료자가 환자의 '참호' 속으로 들어가서 같이 그 상황을 버틸 수 있어야 함.

EVERY SKILL FOR EVERY SITUATION

  • 하나의 기술이 여러 상황에서 서로 다른 목적으로 쓰일 수 있다.
  • 하나의 기술 안에도 여러 다양한 목적을 지닌 세부 기술들이 존재함.

USING DBT'S PARADIGMS AND PRINCIPLES IN SKILLS TRAINING

Principles from the Change Paradigm

Skills Deficit Theory

  • 바람직하지 않은 기술 대신 바람직한 기술을 사용할 수 있게 도움
    • nsofar as DBT is fundamentally a “replacement model,” helping the patient to do “this instead of that,” the skills trainer develops “replacement reflexes,” reflexively highlighting skills deficits and immediately suggesting or brainstorming replacement behaviors.
    • 치료자 스스로가 자신의 기술 부족을 알아차리고 더 나은 기술로 변화시킬 수 있다는 모델을 제시할 수 있음.
    • 집단 안에서 기술 연습을 다시 해봄. 실수는 변화의 향상의 기회가 될 수 있음을 배움.
    • 기술 습득, 강화, 일반화는 상호의존적이며 순차적이지 않은 방식으로 이루어짐.
      • 실생활에서 어떻게 적용(일반화)할 수 있는지 습득 단계에서 교육하면 동기를 향상시킬 수 있음.

Cognitive Mediation Theory

  • 다르게 생각해 볼 수 있게 대안을 제시할 수 있으나, 어떤 때는 환자가 그런 생각을 갖고 있다는 것을 짧게 반영해 주고 넘어갈 수도 있음.
  • 행동과 마찬가지로 사고도 인식되어 변화될 수 있음.

Classical Conditioning Theory

  • 자극을 회피하지 않고 배움의 기회로 삼을 수 있게 정서적 반응을 조절하는 법을 습득.
  • For one thing, she needs to establish an objectively safe and supportive group environment, so that overwhelming emotional responses take place in a context that is not, in fact, aversive
  • 피하려고 하는 그 순간에 기술 훈련자가 어떻게 대처할 수 있는지 본을 보임.
  • The skills trainer creates a group atmosphere that supports everyone working together to notice and confront classically conditioned cues and reactions by consistently (1) scanning for cued emotional responses and for avoidance and escape behaviors; (2) recognizing and validating cued responses and urges; (3) keeping the cues in place if they are normative and not dangerous; and (4) encouraging each patient to skillfully lean into the cues and emotions rather than to run away and hide.
    • An atmosphere of courage and resilience for the entire group will translate into courage and resilience for each member.
    • 일종의 노출임. 노출을 통해서 기존 단서에 대한 새 반응을 학습하며, 이를 위해서 지지적인 집단 분위기 형성이 중요. 또한 환자가 자기 페이스대로 노출에 임할 수 있게 함.

Operant Conditioning Theory

  • 집단의 목적에 부합하는 행동은 강화 그렇지 못한 행동은 강화하지 않음.
    • 사람마다 강화물이 다를 수 있음에 유의
  • 유머, 재미, 따뜻함이 수반되는 집단 문화를 조성하고자 트레이너가 노력해야 함. 이를 통해 집단에 참여하고 노력을 쏟고 협동하고 새로운 스킬을 배우는 다양한 과정이 강화를 받는 학습 환경을 조성함.

Principles from the Acceptance Paradigm

Present-Moment Awarness

  • Whether the group is pleasant or unpleasant is not the point. Akin to those mindfulness practices focusing on present-moment awareness—for example, “This moment is the only moment,” or “Just this one . . . [during the in-breath] breath [during the out-breath]”—the leader works to bring the group entirely into the current group session.

Nonattachment

  • 초조함과 판단의 대척점으로서의 인내(patience)와 연민(compassion) + 현재 상황을 회피하고자 하는 충동에 맞서는 현재 순간의 수용
  • 치료자도 스스로가 생각하는 이상적 집단에 대한 이미지를 버리고 현재 집단의 있는 모습 그대로를 받아들일 수 있어야 함

Interbeing

Impermanence

  • 아무것도 변한 게 없다고 비관적인 태도를 취할 때 실제로는 모든 것이 변하고 있고 어느 하나 이전과 같지 않다는 생각을 강화함.

Perfect as It Is

Principles from the Dialectical Paradigm

Reality Is Filled with Oppositions; Truth Evolves through Synthesis

  • 차이와 갈등의 발생은 불가피하고, 이것이 집단의 균형을 깨는 위기라기보다 변증법적으로 통합할 수 있는 기회임을 인지함.
    • The process of valuing opposing forces and finding synthesis is reinforced again and again, creating a sense of confidence in the group that everyone’s point of view will be valued and that differences are normal and need not be destructive. It is another aspect of the corrective experience of being in the group.

Phenomena Are Related to One Another in a Holistic, Systemic Manner

Everything Is Transactional, Including Identity

  • 정체성은 그가 어떤 집단에 속해 있느냐에 따라 달라질 수 있음.
  • 집단의 어느 한 구성원 때문에 집단 리더로서의 자신감이 곤두박질칠 수 있으나, 이런 내면의 역동을 알아차릴 수 있다면 다시 집단에 초점을 맞출 수 있음.
  • 마찬가지로 집단 구성원도 다른 구성원의 영향을 받아 정체성의 변화를 경험함.

Change Is Constant

  • 변화가 항상 발생하고 있다고 집단 리더가 믿는다면, 정체된 것처럼 보이는 상황에서 애써 상황을 변화시키려 하기보다 상황을 관찰하고 기술 습득 및 강화를 위한 변화를 '촉진'할 수 있게 됨.
  • I pictured it as a river in the wintertime with a surface of ice that seemed solid and stuck but with a strong current of water flowing underneath.
  • 기존의 상태를 반전시키는 역할연기: By placing myself in the role of the immovable object, and placing them in the role of the force for change, the ice was broken and the change was visible and productive.

CONCLUDING COMMENTS

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